Reisorganisatie TravelBird is failliet. Eerder werd voor het bedrijf al uitstel van betaling aangevraagd. Dit is op verzoek van de bewindvoerder omgezet in een faillissement. Dit is volgens hem noodzakelijk in de zoektocht naar een oplossing.
De onderneming met 310 medewerkers kwam in financiële problemen en het lukte het bedrijf niet om snel extra financiering te regelen. De bewindvoerder heeft er vertrouwen in dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart kan maken. Daarover wordt binnen een paar dagen mogelijk meer duidelijk.
De problemen kwamen onlangs duidelijk aan het licht toen tientallen vakantiegangers op hun bestemming hun hotel niet in konden. Dat kwam doordat de reisorganisatie de rekening niet had betaald.
De Consumentenbond maakte zich direct zorgen, maar TravelBird sprak van “seizoensfluctuaties” en dacht de problemen nog wel het hoofd te kunnen bieden. “Helaas is dat niet tijdig gelukt”, aldus de onderneming. De verkoop van onlinereisaanbiedingen is stopgezet.
TravelBird is na de start in 2010 explosief gegroeid en was in de eerste helft van dit jaar voor het eerst winstgevend. De afgelopen jaren hebben in totaal ruim 7 miljoen mensen een reis geboekt bij TravelBird.
'Treurig en wrang'
"Het is treurig”, zei Travelbird-woordvoerder Jan Driessen eerder tegen ondernemerswebsite Sprout. “En wrang. Uitgerekend nadat we in de eerste helft van dit jaar zwarte cijfers hebben geschreven op een omzet van 150 miljoen euro en op weg waren naar winst over heel 2018. Eigenlijk is het nog nooit zo goed gegaan.”
Travelbird was lang verliesgevend. De startup was te lang gefocust op groei en niet op winstgevendheid. Dat had tot consequentie dat banken geen reguliere leningen wilden verstrekken. Daarvoor moet je namelijk minstens drie jaar winstgevend zijn.
Wel werd het verlies de laatste jaren snel kleiner, zeker na een flinke reorganisatie in 2015. Toen schrapte het bedrijf honderd banen en trok het zich terug uit vijf landen.
Dat was onderdeel van de grillige groei van Travelbird,, zo schetst het FD: "Personeel had het gevoel dat er continu op ze gelet werd. Ontslag was aan de orde van de dag. In 2014 betrok het bedrijf met 300 werknemers twee van vijf gehuurde panden op de Keizersgracht (…). Het jaar daarop nam Travelbird op sommige dagen wel veertig mensen aan, om daarna in een half jaar tijd weer 300 van de 700 werknemers te ontslaan."